1.1 BETALNING & FRAKT FÖR PRIVATKONSUMENTER
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen.

BETALNINGSALTERNATIVEN

1. Förskottsbetalning till vårt bankgiro
Vid förskottsbetalning  till Bg  876-1215 anger du ditt namn och ordernummer, ordernumret får du när du handlat i butiken. Efter  betalning till Bg  tar det 2-3 vardagar för oss att bekräfta inbetalningen.

 

2 Kortbetalning

Vi accepterar VISA och Mastercard. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson, ett företag som garanterar snabb och säker betalning. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. När kortuppgifterna är mottagna och kryptering inte längre är nödvändig får användaren återvända till butiken – då kan en varning visas om att du kommer till en osäker sajt. Detta är helt i sin ordning och innebär ingen säkerhetsrisk, alla känsliga uppgifter är då redan hanterade.

Så här fungerar det:
När du är har valt att betala med kort kommer du till Paysons säkra betalväxel för kreditkort. Sedan väljer du vilket kreditkort som du ska använda dig av (VISA eller Mastercard), fyller i fälten Kortnummer, Giltigt till (månad), Giltigt till (år) samt säkerhetskoden CVV2 (VISA) eller CVC2 (Master Card). Koden utgörs av de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida. Kontroll sker sedan av de uppgifter som har lämnats.

3 Betalning via Internetbank
Vi accepterar också betalningar via internetbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Vår samarbetspartner för dessa transaktioner är Payson, ett svenskt företag som garanterar en snabb och säker betalning.

Så här fungerar det:
När du är klar med ditt köp och du har valt att betala via Internetbank kommer du till Payson betalväxel. Sedan väljer du vilken bank som du ska använda dig av. Nu skickas du vidare till din bank där du får bekräfta köpet.

4 Betalning med Payson
Betalning kan också ske enkelt och säkert direkt med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

5. Betala med swish.
Du kan swisha aktuell summa till 070-7287410.Uppge namn på inbetalningen.  

FRAKT
Fraktkostnaden baseras på orderns storlek och varornas vikt. Vi har sju fraktkostnadsklasser (för leveranser inom Sverige): 12 kr, 24 kr, 39 kr, 59 kr, 69 kr, 89 kr och högsta fraktavgiften 120 kr (inkl. moms). Fraktkostnaden överstiger alltså aldrig 120 kr.
OBS: Vi levererar inte Postpaket/Företagspaket/Budsändningar till boxadresser.

LEVERANSTIDER
Vid leveranser inom Sverige ligger leveranstiderna på 3-10 vardagar, beroende på lagerstatus. Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren mm.

FÖRETAGSINFORMATION
Spiruliv
Bondegatan 41
64145 Katrineholm
Sverige


Bankgiro: 876-1215

Kundtjänst telefon: 070-7287410

E-post: info@spiruliv.se

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR PRIVATKONSUMENTER 
För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument hos Konsumentverket.

Spiruliv levererar till privatpersoner i Sverige. Åldersgräns för beställningar är 18 år, kunder under 18 år måste ha förmyndares tillstånd för att göra beställningar hos oss.

PRISER
Priserna på våra varor anges i svenska kronor. Som standard visas priserna inklusive moms. Du kan dock välja mellan att se priserna och det sammanlagda varuvärdet inklusive eller exklusive moms. Eventuell faktureringsavgift visas alltid inklusive moms. Momsen visas även i kronor innan du bekräftar ordern. Momsen är 12% för kosttillskott och livsmedel. För övriga produkter samt frakt är det 25%.
Fraktkostnad tillkommer alla beställningar. När du lägger något i varukorgen kan du se vad den beräknade fraktkostnaden blir i rutan under varukorgen. Fraktkostnaden läggs sedan till i totalkostnaden innan du bekräftar din beställning (kostnaden ligger mellan 12 kr och 120 kr inkl moms).

KUND-/PERSONUPPGIFTER
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi inte har din e-postadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte heller meddela kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning inte kan levereras.

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Uppgifterna förs inte vidare till någon tredje part.

INGET LÄGSTA ORDERVÄRDE
Vi tillämpar inget lägsta ordervärde.

LEVERANS

Leveranssätt
Din beställning skickas som A-brev, Brev skicka lätt eller som paket med Posten eller Schenker, beroende på vikt och storlek. Om varorna skickas som paket får försändelsen ett kollinummer som används för att visa var paketet befinner sig i hanteringen. Ett vanligt brev får tyvärr inte något kollinummer och kan inte spåras.
OBS: Vi levererar inte Postpaket/Företagspaket/Budsändningar till boxadresser.

Leveranstid
De produkter vi har i lager skickas från oss samma dag eller dagen efter att ordern kommit in och blivit betald. De produkter vi INTE har i lager skickas så fort vi får hem dem – oftast får vi hem produkter till vårt lager efter 1-3 dagar och de skickas då omedelbart till dig. Leveranstiden för dessa varor blir då ca 1-5 arbetsdagar (inom Sverige). Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång.

Avbeställning
Som privatkonsument har du rätt att avbeställa din order innan vi skickat varorna till dig.

AVGIFT FÖR OUTLÖSTA PAKET
Vid outlösta paket debiterar vi en avgift om 395 kr (inkl moms) för att täcka de avgifter som uppkommer i samband med att paketet går i retur till oss.

TRANSPORTSKADADE VAROR
Om en vara skadas under transporten, skall skadan anmälas omgående till speditören (Posten, Schenker, eller liknande). Du kontaktar även Spiruliv för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna.

ÄGANDERÄTTFÖRBEHÅLL
Alla varor du beställt är Spirulivs egendom tills att full betalning kommit oss tillhanda.

REKLAMATIONSVILLKOR OCH ÅNGERRÄTT
För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Vi skickar dig en ny vara utan någon extra fraktkostnad, förutsatt att varan finns tillgänglig. Kan vi inte ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi fått den defekta varan i retur. För retur av defekta varor skickar vi en fraktsedel med betalt porto. Du har som privatkonsument tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Vid reklamation skall du kontakta Spiruliv och, för att förenkla hanteringen av reklamationen, uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.

ÅNGERRÄTT & RETURER
Privatkonsument har, enligt distansavtalslagen, rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller då varan och förpackning återlämnas i oförändrat skick. Varan får ej vara använd, men förpackning får ha öppnats varsamt. För att, som privatkonsument, använda ångerrätten skall man kontakta FÖRETAGET. Returfrakten bekostas av konsumenten. Återbetalning sker så fort vi fått tillbaka varan och returen är godkänd (återbetalning sker inom 30 dagar).

Returadressen är:
Spiruliv
Bondegatan 41
64145 Katrineholm
Sverige

GARANTI
Samtliga garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Olika varor har olika lång garantitid, vårt mål är att det ska framgå ur produktbeskrivningen om annorlunda garantitider tillämpas (t ex 2 år, 5 år, 10 år etc). Vi hjälper givetvis till med kontakt och garantiåtgärder, så tveka inte att kontakta oss. Privatkonsumenter har enligt konsumentköplagen rätt att reklamera en produkt inom 6 månader från inköpsdatum.

FORCE MAJEUR
Händelse utanför Spirulivs kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att företaget befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

ÖVRIGT
Spiruliv förbehåller sig rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått, har företaget rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.

COOKIES
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om det. Spiruliv använder cookies. En så kallad session-cookie sparas på din dator för att se till att varor du vill köpa hamnar i din egen kundvagn, samt att se till att du kan logga in på korrekt konto. Cookien innehåller ingen personinformation och det går inte att använda informationen på något sätt. Cookiens enda funktion är att tekniskt se till att man är korrekt inloggad på sitt eget konto. För att det ska gå att logga in och handla på Spiruliv krävs alltså att du har cookies aktiverat i din webbläsare.