1. Allmänt Denna policy handlar om hur och varför Spiruliv samlar in och sparar personuppgifter från konsumenten .
Denna policy appliceras för alla som kontaktar, genomför köp, skapar konto eller på annat vis nyttjar våra tjänster och/eller produkter.
Alla uppgifter samlas in och sparas i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation). Detta innebär exempelvis att vi när som helst på begäran kan ta bort alla de uppgifter som är sparade om dig, med undantag för uppgifter som vi enligt lag måste behålla (såsom uppgifter för bokföring eller om du har en eller flera obetalda fakturor). Det innebär även att vi upprätthåller en hög säkerhetsnivå för att uppgifterna inte ska läcka ut. 
 
2. Insamling av information Personuppgifter samlas in och sparas då du gör något av följande:

-    Skapar ett konto på Spiruliv
-    Beställer produkter via Spiruliv
-    Kontaktar Spiruliv via e-post, telefon eller chatt
-    Besöker och navigerar hemsidan efter att ett konto skapats 
 
3. Ändamål för insamlande och sparande av uppgifter Spiruliv har flera olika ändamål för de uppgifter som samlas in och sparas. Dessa varierar beroende på flera faktorer, såsom hur vi samlade in uppgifterna och vad för tjänst du nyttjat. En uppgift kan användas för flera ändamål. En komplett lista på ändamålen samt vilka uppgifter som samlas in och sparas för dessa finner du nedan:

a)  Fullgörande av avtal: Namn, företagsnamn, adress, telefonnummer, personnummer, organisationsnummer, e-postadress, IP-adress, besökshistorik på Spiruliv, betalningsuppgifter, betalningsmetod, e-postmeddelanden/samtal/chattloggar mellan Spiruliv och konsumenten

När du går in i ett avtal (t.ex. beställer en produkt) är det nödvändigt för oss att samla in ovanstående information. Informationen behövs för att se till att leveransen sker korrekt, för att kunna nå dig vid eventuella ärenden gällande din beställning eller ditt konto samt för att kunna reda ut och lösa eventuella problem som uppstår.

b)  Bokföring: Betalningsmetod, kontouppgifter, namn, företagsnamn, adress, telefonnummer, e-postadress

Lagen kräver att vi har ovanstående uppgifter tillgängliga i en viss tid efter att en betalning genomförts i bokföringssyfte (vanligtvis 7 år). 

c)  Obetalda fakturor: Namn, företagsnamn, adress, telefonnummer, personnummer, organisationsnummer, e-postadress, IP-adress, besökshistorik på Spiruliv

Om du ingått ett avtal där betalning från dig krävs, är vi bundna att ha kvar ovanstående information tills det att en betalning mottagits. 

d)  Intresseavvägning: Namn, företagsnamn, adress, telefonnummer, organisationsnummer, e-postadress, besökshistorik på Spiruliv, betalningsmetod

Ovanstående information använder vi för att kunna ge dig personliga erbjudanden. Dessa kan komma i form av samtal, e-postmeddelanden eller post. 
 
4. Dina personuppgifter till tredje part De personuppgifter vi tillhandahåller kommer aldrig att säljas till tredjepart. Uppgifterna kommer heller inte överföras till utomstående parter förutom parter som (med krav på att de inte använder informationen för marknadsföring eller andra ändamål samt att de upprätthåller en god säkerhetsnivå):

-    Lagrar informationen åt oss för vår användning; 
-    Hjälper oss med att säkerställa adresser eller gör kreditupplysningar;
-    Står för direktleveranser eller transport;
-    På annat vis hjälper hemsidan eller organisationen. 
 
5. Säkerhetsåtgärder och informationsskydd. Alla lagringsenheter har god säkerhetsnivå. De datorer som har tillgång till personuppgifter är utrustade med virusskydd, brandvägg samt lösenord. Alla tredjeparter, som tar del av de personuppgifter vi tillhandahåller, följer GDPR. All dataöverföring från servrar där majoriteten av personuppgifter sparas är krypterad.
Samtliga anställda är väl medvetna om vad GDPR innebär och följer alla sina skyldigheter. 
 
6. Konsumentens rättigheter GDPR innebär en hel del rättigheter för dig som konsument. Dessa rättigheter är:

a)    Rätten att dra tillbaka samtycke
Om du har gett samtycke för att använda dina personuppgifter för något ändamål (exempelvis genom att skapa konto hos oss och godkänna denna policy) har du rätten att när som helst dra tillbaka detta samtycke.

b)    Beriktiganderätt
Om någon personuppgift är otillräcklig eller felaktig har du rätten att få uppgiften korrigerad.

c)    Rätten att bli informerad
Du har rätten att bli informerad om hur vi använder dina personuppgifter samt vilka rättigheter du har som konsument. Denna information ska vara lättförståelig och tydlig.

d)    Rätten till borttagande av personuppgiftslagring
Denna rättighet innebär att du kan begära att vi raderar vissa eller samtliga av de personuppgifter vi tillhandahåller om dig. Vi måste sedan radera dessa uppgifter, med undantag för uppgifter som eventuellt behöver hållas kvar enligt lag.

e)    Rätten att begränsa behandling/användning av personuppgifter
Du har rätten att begära att vi slutar med behandlingen och/eller användningen utav de personuppgifter du tidigare försett oss med. Om du nyttjar denna rätt har vi fortfarande rätten att tillhandahålla uppgifterna - dock får vi inte använda oss utav dem (exempelvis för intresseavvägning).

f)    Rätten till utdrag 
En gång per år kan du begära att få ett utdrag som innehåller alla de personuppgifter vi tillhandahåller om dig samt ändamålen för dessa. På så vis kan du själv kontrollera att vi sköter behandlingen enligt GDPR.



g)    Rätten att framföra klagomål
Du har rätten att framföra klagomål till datainspektionen angående hur vi hanterar dina personuppgifter. 
 
7. Varaktighet för tillhandahållning av personuppgifter. Vi lagrar i regel dina personuppgifter i 7 år om du inte ber oss ta bort dem innan detta. Det finns dock en del undantag från detta:

-    Uppgifter för bokföring kan komma att sparas i 7 år och kan inte tas bort på begäran. För mer information om dessa uppgifter, se punkt 3 i vår integritetspolicy.
-    Varaktigheten för uppgifter som lagras via cookies varierar beroende på vilken typ av cookie det gäller. Du kan se en utförlig lista med alla cookies och dess varaktighet i vår Policy för cookies. 
 
8. Hur du kan kontakta oss. De metoder du kan använda för att komma i kontakt med oss är telefon, e-post och post. Detaljer gällande dessa finner du nedan:

Telefon:
070-7287410 - öppettider är 08:30 - 16:30 på helgfria vardagar. Undantag kan förekomma.

E-post:
info@spiruliv.se - vi besvarar de flesta e-postmeddelanden samma dag som de kommer in under helgfria vardagar. Om du skickar ett mail på en helgdag, lördag eller vardag efter kl. 17:00 svarar vi oftast under nästkommande helgfria vardag. Undantag kan förekomma.


Post:
Om du vill komma i kontakt med oss via vanlig post, var vänlig skicka ditt brev till:

Spiruliv
Bondegatan 41
64145 Katrineholm
Sverige

Det kan hända att vi besvarar ditt brev via telefon eller e-post. 
 
9. Cookies Vi använder oss utav cookies på Spiruliv. 
 
Spiruliv använder sig av cookies och andra hjälpmedel som t.ex. JavaScript. Vad är cookies? Cookies är samlingsord för de olika sorters textfiler som lagras på din dator, mobiltelefon eller surfplatta när du besöker en webbplats. Cookies kan lagra data och ge information gällande exempelvis:

- Dina inställningar
- Din webbläsare
- Vilken typ av enhet du använder dig av Varför använder man cookies? Cookies används för att ge en användarvänlig webbplats. Vissa val och åtgärder du gör sparas så att du inte behöver upprepa dem varje gång du besöker en viss webbsida. Det används exempelvis för att lagra information om vilka artiklar du har i din varukorg, om du är inloggad och om du vill ha viss information färdigskriven (namn, adress, e-postadress etc). Att godkänna cookies Om du accepterar cookies kommer du få ut det bästa av din användarupplevelse. Dina inställningar kommer att sparas och de produkter du har i varukorgen finns tillgängliga. Det kommer på så vis göra det enklare vid t.ex. framtida beställningar då du kan välja att ha adressinformation sparad. Utöver detta hjälper det oss på Spiruliv att få insikt i rörelsemönstret hos besökarna för att lättare kunna anpassa vår hemsida efter deras behov. Att inte godkänna cookies eller radera cookies OBS: om du väljer att inte acceptera eller radera cookies kan det påverka vissa funktioner i vår webbutik. I dina webbläsarinställningar kan du justera dina inställningar för cookies. Där kan du bland annat ange att du vill att:

- Dina cookies sparas på specifika hemsidor;
- Dina cookies endast sparas på specifika sidor;
- Dina cookies inte sparas överhuvudtaget;
- Dina cookies raderas;
- Dina cookies stoppas till en tredjepart.

Här Kan du läsa mer om hur du kan anpassa cookiesinställningarna i din webbläsare:
Internet explorer https://support.microsoft.com/sv-se/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies
Edge https://support.microsoft.com/sv-se/help/10607/microsoft-edge-view-delete-browser-history
Chrome https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=sv
Firefox  https://support.mozilla.org/sv/kb/ta-bort-kakor-informationen-webbplatser-lagrat
Safari (Mac) https://support.apple.com/kb/PH21411?locale=sv_SE&viewlocale=sv_SE
Safari (iOS)  https://support.apple.com/sv-se/HT201265
 Vilka typer av cookies finns det?
Funktionella cookies: Dessa är nödvändiga för att webbutiken ska fungera korrekt.
Prestandacookies: Dessa är inte nödvändiga för webbutikens funktion. De ökar dock användarvänligheten i webbutiken och / eller lägger till extrafunktioner.
Analytiska cookies: Dessa ger oss en inblick i användningen av webbutiken som i sin tur hjälper oss att förbättra/göra webbutiken mer användarvänlig.
Marknasföringscookies: Dessa ger oss inblick i hur du hamnade på vår hemsida. Tillexempel om du kom genom en annons eller genom en annan hemsida.